Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Kampania „Jestem konsumentem. Mam prawo. Mam wpływ.” z okazji Światowego Dnia Konsumenta (11-17 marca)

2024-03-12

Fundacja Forum Konsumentów z okazji Światowego Dnia Konsumenta wraz z innymi organizacjami zaangażowanymi w inicjatywę wystartowała z kampanią edukacyjną „Jestem konsumentem. Mam prawo. Mam wpływ.”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na fakt bycia konsumentem, w tym na przysługujące prawa i co ważniejsze – wynikające z tych praw możliwości. Konsumenci decydują swoim portfelem – wybierają co i od kogo kupują oraz z jakich usług korzystają, a tym samym kto na ich wyborach konsumenckich zyskuje. Nasz portfel to nasz głos.

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który obchodzimy 15 marca przedstawiamy podstawową konsumencką 6-tkę praw, ale też możliwości wpływania na rynek:

1. prawo do informacji – SWOIM WYBOREM KONSUMENT MOŻE WSPIERAĆ TRANSPRRENTNE MARKI

2. prawo do zwrotu towaru kupionego w sklepie internetowym – SWOIM WYBOREM KONSUMENT MOGE POLECAĆ SKLEPY, KTÓRE RESPEKTUJĄ TO PRAWO

3. prawo do reklamacji – SWOIM WYBOREM KONSUMENT MOŻE POPRAWIAĆ JAKOŚĆ OFEROWANYCH TOWARÓW I USŁUG

4. prawo do ochrony zdrowia i środowiska – SWOIM WYBOREM KONSUMENT MOŻE ZWIĘKSZYĆ ZAPOTRZEBOWANIE NA PRODUKTY BEZPIECZNE I ŻYWNOŚĆ WYSKIEJ JAKOŚCI

5. prawo do bezpieczeństwa cyfrowego – SWOIM WYBOREM KONSUMENT MOŻE PROMOWAĆ BEPIECZNE PRAKTYKI KORZYSTANIA Z INTERNETU

6. prawo do bycia wysłuchanym – SWOIM WYBOREM KONSUMENT MOŻE WSPIERAĆ ORGANIZACJE KONSUMENCKIE CHRONIĄCE PRAWA I WOLNOŚCI KONSUMENTÓW

Nasze decyzje konsumenckie o tym, co wybieramy i komu płacimy kształtują rynek. Możemy wspólnie decydować, jakie produkty będą na rynku, jakie marki będą wzrastać, a jakie odchodzić w zapomnienie. Warto korzystać z tej siły i świadomie kształtować rynek.

Jak to? Oto przykład: Jeśli mamy do wyboru 2 dyskonty z porównywalną ofertą cenową, to zostawmy swoje pieniądze w tym, który bardziej odpowiada naszym potrzebom w innych aspektach niż cena, np. jakość obsługi i komunikacji z klientem, lokalizacja sklepu, reprezentowane wartości, podejmowane akcje edukacyjne, dostępność lokalnych produktów.

Kampania to jedno z dwóch działań podejmowanych przez Fundację Forum Konsumentów z okazji Światowego Dnia Konsumenta. W dniu 13 marca w Warszawie organizowany jest także kongres (Nie)świadomy konsument 2024 podczas którego eksperci, przedstawiciele nauki i biznesu będą dyskutować nad wyzwaniami oraz mitami dotyczącymi świadomości konsumentów.

Kampania potrwa od 11 do 17 marca i będzie promowana w nośnikach w komunikacji miejskiej w Warszawie oraz w Internecie. Więcej informacji dostępnych jest na stronie internetowej:

 

www.jestemkonsumentem.pl
 

Zachęcamy do odwiedzenia strony kampanii i dołączenia do naszej społeczności, aby razem budować lepsze środowisko dla konsumentów. Razem możemy osiągnąć więcej!