Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Podsumowanie Kongresu Forum Konsumentów "(Nie)świadomy Konsument 2024"

2024-03-15

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta wczoraj odbył się Kongres Forum Konsumentów „(Nie)świadomy Konsument 2024”. Była to niezwykła okazja do dyskusji na temat praw konsumentów, ale też ich możliwości wpływania na rynek.

Otwierając wydarzenie Agnieszka Plencler, Prezeska Forum Konsumentów, w swojej wypowiedzi nawiązała do naszego hasła: Siła konsumentów. Dialog. Determinacja. Decyzje. Mówiła również o wyzwaniach i wizji budowania społeczności konsumentów, której nie jest obojętne jak żyje czy komu zostawia swoje pieniądze. Społeczności, która z determinacją walczy o lepszą jakość produktów i usług. A przede wszystkim o lepszą jakość życia. Chce stworzyć drużynę marek konsumenckich, które konsumenta traktują serio i rozumieją, że to konsument decyduję o tym, jakie marki się rozwijają, a które odchodzą w zapomnienie.

Podczas otwarcia Kongresu mieliśmy przyjemność zaprezentować przesłanie:
– Europoseł Róży Thun, która opowiedziała o konsumentach w perspektywie europejskiej;
– Stefana Halla – reprezentującego Consumers International, który przypomniał o prawach i możliwościach konsumentów oraz wyzwaniach związanych z rozwojem sztucznej inteligencji;
– Magdaleny Sobkowiak – podsekretarz stanu ds. europejskich w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, która zapowiedziała prezydencję Polski w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 roku oraz związanych z tym możliwościach wzmocnienia praw konsumentów;
– Jana Strzeżka – Szefa Gabinetu Politycznego Ministra Rozwoju, który wspomniał o działaniach Ministerstwa Rozwoju i Technologii i otwartości na dialog w sprawach dotyczących bezpośrednio konsumentów;
–  Piotra Zakrzewskiego z Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, który wskazał jak dużą rolę konsumenci mają do odegrania w kontekście ochrony własności intelektualnej.

Następnie prof. Dominika Maison z Maison & Partners przedstawiła Indeks wiedzy konsumenckiej (wiedza obiektywna), który wynosi 4,4 (skala 0-8). W swoim wystąpieniu „Mity na temat świadomości i wiedzy konsumenckiej, czyli dlaczego deklaracje często nie pokrywają się z zachowaniem?” przedstawiła 9 mitów dotyczących wybranych obszarów świadomości konsumentów.

Odbyły się również 3 merytoryczne debaty, podczas których uczestnicy dyskutowali na temat:

1. poziomu świadomości konsumenckiej w Polsce i jakości ochrony konsumentów – prof. dr Jolanta Tkaczyk – Akademia Leona Koźmińskiego, dr Bohdan Pretkiel – Rzecznik Finansowy, Grzegorz Miś – ekspert Stowarzyszenia Ochrony Konsumentów Aquila, Piotr Gałązka –  ekspert sieci Team Europe Direct, reprezentant Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce i Łukasz Wroński – Dyrektor Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów UOKiK.

2. komunikacji kierowanej do konsumentów – Piotr Kwiecień – Dyrektor Generalny Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, Małgorzata Rothert – Miejska Rzeczniczka Ochrony Konsumentów w Warszawie, Aleksandra Lau-Wyzińska – PR Manager Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, Zuzanna Warowna-Toruńska – Arbiter Komisji Etyki Reklamy, Katarzyna Ciechanowska-Ciosk – Dyrektor ds. produktu Amazon i Zbigniew Badziak Business – 38 Content Communication.

3. konsumencie przyszłości – prof. dr Jolanta Tkaczyk – Akademia Leona Koźmińskiego, Anna Kozera-Szałkowska – Dyrektor Zarządzająca Fundacji PlasticsEurope Polska, Darek Maciołek – CMO BNP Paribas Bank Polska, Członek Zarządu Polskiej Organizacji Reklamodawców, Joanna Karwowska-Koza – Strategy & Growth Director w Publicis Worldwide Poland i Maciej Ptaszyński – Prezes Polskiej Izby Handlu.

Sebastian Stodolak z Warsaw Enterprise Institute w swoim wystąpieniu „Kim są szefowie kapitalistów?” przedstawił rolę konsumenta oraz jego wolności wyboru w rozwoju gospodarki.

Agnieszka Wachnicka – Wiceprezeska Związku Banków Polskich i red. Malwina Wrotniak w firechacie przedstawiły regulacje prawne w sektorze finansowym. Kongres poprowadziła niezastąpiona Monika Richardson.

PS Pamiętajcie, że wszyscy jesteśmy konsumentami/konsumentkami, a nasz portfel to nasz głos.

Zdjęcia: Małgorzata Jasińska, Fotograf