Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Aktualności

Artykuły

  • REKOMENDACJE Forum Konsumentów – aplikacja TOO GOOD TO GO

    26-07-2023

    W dzisiejszym wpisie z serii #EKOrekomendacji polecamy aplikację na telefon "Too Good To Go". Aplikacja łączy użytkowników i miejsca, w których zostają nadwyżki żywności. Klienci zamawiają porcje-niespodzianki, składające się z niesprzedanych danego dnia produktów czy dań.

    Zobacz więcej
  • #WAKACJE Z FORUM KONSUMENTÓW – Prawa konsumenta w sytuacji odwołania przejazdu pociągiem

    24-07-2023

    Jeżeli pociąg jest odwołany lub opóźniony o minimum 60 minut, konsumentowi przysługują następujące prawa:– zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym,
    – prawo konsumenta do opieki (napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania),
    – w przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy prawo do zakwaterowania oraz transferu pomiędzy hotelem a stacją, o ile jest to fizycznie możliwe.

    Zobacz więcej
  • 10. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    19-07-2023

    1. "Kolejny sukces frankowców. Interweniował Rzecznik Finansowy" Więcej: https://tiny.pl/c7smt. Źródło: Bankier.pl.

    Rzecznik Finansowy podjął działania w sprawie klientów, którzy w 2006 r. zawarli jako konsumenci umowę pożyczki hipotecznej. Zgodnie z postanowieniami umowy, bank udzielił pozwanym pożyczki hipotecznej w kwocie ponad 50 tys. franków szwajcarskich. Bank ustalił oprocentowanie jako zmienne, jednak w żadnym dokumencie nie wskazał, co się na nie składa, co w konsekwencji umożliwiało mu arbitralną zmianę oprocentowania pożyczki.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – REKLAMY PRODUKTÓW PSEUDOMEDYCZNYCH

    26-07-2023

    Przedstawiamy kolejny przykład niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący reklam produktów pseudomedycznych. Produkty te wedle reklam mają gwarantować natychmiastowe wyleczenie z różnego typu schorzeń lub rozwiązywać problemy ze wzrokiem bądź słuchem, jednak ostatecznie okazują się bezskuteczne.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Forum Konsumentów ws. ustawy wdrażającej system kaucyjny

    17-07-2023

    Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów pozytywnie ocenia przegłosowanie przez Sejm projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3380), wdrażajacego system kaucyjny w celu ochrony środowiska naturalnego i promowania zrównoważonego rozwoju, jednocześnie zgłasza dwa wyraźne ryzyka, tj.

    1) wzrostu cen wynikającego z nałożenia podatku VAT z tytułu kaucji,

    2) nieuwzględnienia proponowanych przez branżę napojów istotnych poprawek i sygnałów, co również może mieć negatywny wpływ na sytuację konsumentów.

    Zobacz więcej
  • #WAKACJE Z FORUM KONSUMENTÓW – Prawa konsumenta w sytuacji zagubionego bagażu

    18-07-2023

    Konsument ma prawo ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczej za zaginięcie bagażu, w sytuacji gdy przewoźnik przyzna jego utratę lub nie zostanie dostarczony w czasie 21 dni. Wysokość rekompensaty wynosi ok. 1 288 Euro (około 5 736,19 zł). Rekompensata ma pokryć poniesione przez pasażera straty, jakie poniósł w wyniku niedostarczenia bagażu. Proces reklamacji w przypadku zaginięcia walizki rozpoczyna się na lotnisku. W tym celu jeszcze przed opuszczeniem strefy zamkniętej należy zgłosić brak bagażu do biura reklamacji bagażowych.

    Zobacz więcej
  • 9. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    12-07-2023

    1. "Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo z zarzutami UOKiK za żonglerkę cenami" Więcej: https://tiny.pl/c7g2z. Źródło: rp.pl

    Od 1 stycznia sprzedawca towaru lub usługi (w tym także cyfrowych), prezentując „okazyjną” cenę, musi też podawać najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Określa się ją na dzień rozpoczęcia promocji i pozostaje ona punktem odniesienia aż do jej zakończenia (nawet jeśli trwa dłużej niż 30 dni). Jak zaznacza UOKiK, dzięki tym zmianom konsumenci mają jasny punkt odniesienia dla wysokości obniżek.

    Zobacz więcej
  • #NEWSPRAWNY Forum Konsumentów: Lipcowa nowelizacja KPC wzmacnia pozycję konsumentów

    13-07-2023

    W ramach lipcowej nowelizacji KPC zostanie dodany nowy dział dotyczący postępowań między konsumentem a przedsiębiorcą. Co ważne, będą one stosowane nawet w momencie, gdy firma w trakcie procesu przestanie istnieć – ważne ma być to, że działalność gospodarcza była prowadzona w momencie, gdy sprawa trafiła do sądu.

    Zobacz więcej
  • 7. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    28-06-2023

    1. "Większa szansa na sprawiedliwość dla nabywców nieruchomości?” Więcej: https://tiny.pl/cg84l. Źródło: Rzeczpospolita.

    1 lipca 2023 r. w życie wchodzi duża nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego. Jedną z istotniejszych zmian jest wprowadzenie specjalnego postępowania z udziałem konsumentów. Od teraz konsumenci będą mogli uzyskać od przedsiębiorcy zwrot kosztów procesu pomimo przegrania sprawy. W praktyce nowe przepisy mogą też spowodować skrócenie czasu trwania postępowań sądowych i dosłownie „przybliżyć” Sąd do konsumentów.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Forum Konsumentów ws. poparcia przez PE projektu nowej dyrektywy umożliwiającej skuteczną walkę z greenwashingiem

    04-07-2023

    Fundacja Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów popiera inicjatywę Parlamentu Europejskiego, który zatwierdził mandant negocjacyjny dla projektu nowej Dyrektywy zwanej „Dyrektywą o zwalczaniu greenwashingu”. Jednocześnie zwraca uwagę na ryzyka związane z brakiem skuteczności proponowanych zmian, tj. (1) wzrost kosztów produkcji, która do tej pory nie była zrównoważona i w konsekwencji (2) wzrost cen końcowych dla konsumenta, (3) brak systematycznej edukacji konsumenta, czyli brak zmiany postaw zakupowych i tym samym import tańszych produktów spoza Unii Europejskiej.

    Zobacz więcej