Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Aktualności

Artykuły

  • 4. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    24-05-2023

    1. "Przemysł złapał zadyszkę, konsumenci zaciskają pasa. Długo jeszcze?" Więcej: https://tiny.pl/chs14. Źródło: Radio TOK FM.


    W kwietniu w gospodarstwach domowych wciąż na dobre włączony był tryb oszczędzania. W sklepach kupiliśmy o niemal 7,5 procent mniej, a wydaliśmy na to o 3,5 procent więcej – wynika z ostatnich danych o sprzedaży detalicznej. Wysoka inflacja zjada dochody w bardzo szybkim tempie i kolejny miesiąc z rzędu pensje realnie spadają. Ekonomiści mówią: musimy tak jeszcze wytrzymać przez co najmniej kilka miesięcy.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Fundacji Forum Konsumentów ws. limitów transakcji gotówkowych w transakcjach B2C

    24-05-2023

    Zdaniem Fundacji Forum Konsumentów wprowadzenie nowej regulacji prawnej, zgodnie z którą od 1 stycznia 2024 roku do ustawy o prawach konsumenta dodany zostanie art. 7b ustanawiający obowiązek dokonywania płatności bezgotówkowych w relacjach między konsumentem a przedsiębiorcą, jeśli wartość transakcji przekroczy kwotę 20 000 zł stanowi ewidentne naruszenie praw i wolności konsumentów oraz znaczącą ingerencję w preferencje konsumentów dotyczące wybranych metod płatności. To również kolejny przykład nadregulacji i potencjalnych negatywnych konsekwencji dla konsumentów. Na marginesie należy wskazać, że w relacjach B2B przedsiębiorcy od 1 stycznia 2024 roku będą objęci obowiązkiem dokonywania płatności bezgotówkowych już od 8 000 zł, zamiast jak dotychczas 15 000 zł. Ustanowienie tak niskiego limitu również należy ocenić negatywnie. Wobec powyższego Forum Konsumentów postuluje zrezygnowanie ze szkodliwej zmiany przepisów.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO DOWNSIZINGU

    23-05-2023

    Przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania producentów żywności, a mianowicie zjawiska downsizingu, czyli celowego zmniejszania przez producenta wagi lub ilości oferowanego artykułu, za który konsument płaci tę samą cenę, co przed zmniejszeniem.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Fundacji Forum Konsumentów ws. wprowadzenia regulacji Sending Party Pays (SPP), czyli tzw. opłaty sieciowej

    17-05-2023

    Fundacja Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów na podstawie ogólnodostępnych informacji wyraża uzasadnione obawy, możliwego naruszenia interesu konsumentów, które swoje źródło mają w przedstawionej inicjatywie legislacyjnej w sprawie infrastruktury łączności w związku z wezwaniami europejskich operatorów sieci telekomunikacyjnych, aby tzw. „FAANG” (dotyczy akcji czterech wybitnych amerykańskich spółek technologicznych: Meta, Amazon, Apple, Netflix i Google) wnosił opłatę w celu wsparcia kosztów wdrażania infrastruktury sieciowej, w tym wprowadzenia regulacji Sending Party Pays (SPP), czyli tzw. opłaty sieciowej na rzecz rozwoju i utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej.

    Zobacz więcej
  • Udział Forum Konsumentów w konsultacjach Komisji Europejskiej pt. „Przyszłość sektora łączności elektronicznej i jego infrastruktury”

    15-05-2023

    Fundacja Forum Konsumentów jako organizacja działająca na rzecz interesów, praw i wolności konsumentów bierze udział w konsultacjach pt. „Przyszłość sektora łączności elektronicznej i jego infrastruktury” zorganizowanych przez Komisję Europejską w sprawie wprowadzenia tzw. regulacji Sending Party Pays (SPP), czyli opłaty sieciowej. Możliwość zgłoszenia udziału w konsultacjach upływa 19 maja 2023 roku (zgłoszenie: https://bit.ly/3BrA3l2).

    Zobacz więcej
  • 3. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    10-05-2023

    1. "Trudne czasy odczuwa już każdy. Co w 2023 jest największą wartością dla konsumenta?" Więcej: https://bit.ly/42GvVcA. Źródło: Biznes Interia.

    Kryzys powoduje z jednej strony polaryzację postaw, z drugiej impulsywne przepływanie między “żyj, jakby jutra miało nie być” a “od dziś oszczędzam na wszystkim”. W tak trudnej sytuacji jeszcze ważniejsze staje się dla marek zrozumienie klientów, ich potrzeb i motywacji.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – OBOWIĄZEK DRUKOWANIA KARTY POKŁADOWEJ

    09-05-2023

    Jako Fundacja Forum Konsumentów rozpoczęliśmy cykliczną akcję: "Nie daj robić z siebie jelenia!", której celem jest pokazywanie niespójności działań odgórnych różnych podmiotów, w tym usługodawców, które przekładają się na nadmierną presję skierowaną na konsumentów i konsumentki. Więcej informacji na stronie: https://bit.ly/443MZKU.


    Dzisiaj przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący funkcjonowania linii lotniczych.

    Zobacz więcej
  • 2. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    03-05-2023

    1. "Co zrobić, by uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?" Więcej: https://bit.ly/412IZaT. Źródło: Rzeczpospolita.

    Pasażer powinien mieć potwierdzoną rezerwację i stawić się na odprawę. Inaczej nie uzyska odszkodowania za opóźnienie samolotu. Tak wynika z unijnego rozporządzenia nr 261/2004 i wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie wydanego w drugiej instancji.

    Zobacz więcej
  • Komunikat Forum Konsumentów z okazji Światowego Dnia Własności Intelektualnej

    26-04-2023

    Fundacja Forum Konsumentów przyłącza się do obchodów Światowego Dnia Własności Intelektualnej (ang. World Intellectual Property Day). Święto to zostało ustanowione w 2000 roku przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (ang. World Intellectual Property Organization), w celu zwrócenia uwagi na znaczenie własności intelektualnej w życiu każdego z nas – zarówno artystów, twórców, kreatorów, jak i konsumentów czy przedsiębiorców. Zgodnie z definicją Fundacji Legalna Kultura – pojęcie własności intelektualnej – odnosi się do wszelkich wytworów ludzkiego umysłu, jak i do praw do korzystania z nich. Prawo własności intelektualnej obejmuje dość szeroki zakres tematyczny. Najczęściej wskazuje się na patenty, prawa ochronne obejmujące wzory przemysłowe czy znaki towarowe oraz na prawa autorskie. W tym roku hasłem obchodów jest: Kobiety i własność intelektualna: przyspieszenie innowacji i kreatywności.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Fundacja Forum Konsumentów rusza z nową akcją.

    25-04-2023

    Konsumencie nie daj robić z siebie jelenia! Fundacja Forum Konsumentów rusza z nową akcją.

    Jako #ForumKonsumentów rozpoczynamy cykliczną akcję: "Nie daj robić z siebie jelenia!", której celem będzie pokazywanie hipokryzji/ niekonsekwencji działań odgórnych, które przekładają się na nadmierną presję skierowaną na konsumentów i konsumentki.

    Będziemy jako #ForumKonsumentow w co drugi wtorek sygnalizować tematy, zbierać opinie od konsumentów, biznesu i decydentów oraz finalnie zabierać głos. Zachęcamy Was do wskazywania tematów w komentarzu pod postem.

    Zobacz więcej