Forum Konsumentów

  • pl
  • Twitter
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram

Aktualności

Artykuły

  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO DRIP PRICING

    04-07-2023

    Przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący marketingu wielu producentów, a mianowicie zjawiska drip pricingu polegającego na prezentowaniu początkowo atrakcyjnych cen produktów lub usług, a następnie stopniowym dodawaniu dodatkowych opłat lub opłat ukrytych w trakcie procesu zakupowego. Może to prowadzić do znacznego wzrostu końcowej ceny produktu lub usługi, niż początkowo konsument początkowo zakładał.

    Zobacz więcej
  • REKOMENDACJE Forum Konsumentów – aplikacja KOSMOPEDIA

    03-07-2023

    W dzisiejszym wpisie z serii #EKOrekomendacji polecamy aplikację na telefon "Kosmopedia", która jest częścią portalu Kosmopedia.org. W aplikacji znajdziecie obiektywne, zrozumiałe i przygotowane we współpracy z profesjonalistami opisy substancji, ich funkcji w produktach kosmetycznych, pochodzenie oraz działanie na skórę i organizm człowieka.

    Zobacz więcej
  • 8. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    05-07-2023

    1. "Gigantyczna kara dla Bocian Pożyczki. "Spółka próbowała obejść prawo" Więcej: https://shorturl.at/kyCE7. Źródło: Business Insider Polska.

    Prezes UOKiK nałożył ponad 15 mln zł kary na firmę Everest Finanse SA, znaną jako Bocian Pożyczki. Jak czytamy, spółka obchodziła limity pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego.

     

    Zobacz więcej
  • #WAKACJE Z FORUM KONSUMENTÓW – Prawa konsumenta w sytuacji opóźnionego lotu

    23-06-2023

    Prawo do odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu może przysługiwać konsumentowi, który przyleciał do miejsca docelowego przynajmniej z 3-godzinnym opóźnieniem w stosunku do planowanego czasu lądowania.

    Zobacz więcej
  • Czy rozróżnienie na konsumenta i obywatela jest nadal aktualne?

    23-06-2023

    Może czas na wspólną, nadrzędną regułę: płacę – wymagam? Płacę za produkt/usługę – wymagam. Płacę podatki – wymagam. Obywatel to przecież też klient! Co więcej, rośnie rola podatków konsumpcyjnych w budżecie państwa.

    Zobacz więcej
  • 6. #PRASÓWKA FORUM KONSUMENTÓW

    21-06-2023

    1. "Wzięli pożyczkę na 6 tys. zł, a same opłaty dodatkowe okazały się większe. Jest decyzja sądu” Więcej: https://tiny.pl/cmbr4. Źródło: businessinsider.com.pl.

    Sąd Najwyższy uwzględnił skargę nadzwyczajną w sprawie pożyczki, w której opłaty za obsługę wyniosły 135 proc. wartości wypłaconych pożyczającemu środków — poinformowała Prokuratura Krajowa. Skargę w sprawie złożył Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro. W skardze wniesionej do SN Ziobro zarzucił nakazowi zapłaty wydanemu w listopadzie 2016 r. przez Sąd Rejonowy w Gdyni naruszenie konstytucyjnej zasady ochrony konsumentów jako strony słabszej przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi w stosunkach prawnych z przedsiębiorcą. Sąd Najwyższy podzielił argumentację.

    Zobacz więcej
  • Informacja prasowa Fundacji Forum Konsumentów „Europejscy konsumenci na rynku towarów podrobionych – raport EUIPO 2023”

    22-06-2023

    13% Europejczyków, deklaruje, że celowo kupiło podrobione produkty w ciągu ostatnich 12 miesięcy. To znacznie więcej niż w poprzednich falach badaniach – w 2020 roku było to tylko 5%.  14% Polaków świadomie kupiło podrobiony towar, gdzie średnia europejska wynosi 13%. Mogą to być zaniżone dane, istnieje bowiem różnica pomiędzy deklaracjami, a faktycznymi zachowaniami konsumentów. Konieczna jest zatem dalsza edukacja konsumentów w na temat towarów podrobionych i konsekwencji ich kupowania. Przykładem takiej inicjatywy edukacyjnej jest kampania „Żyj oryginalnie. Podrobione produkty. Podrobiony styl”, którą w 2022 roku zapoczątkowało Forum Konsumentów wraz z Partnerami: Polską Izbą Handlu, Polskim Związkiem Przemysłu Kosmetycznego, UN Global Compact Network Poland, Amazon, Polskim Stowarzyszeniem Branży Zabawek i Artykułów Dziecięcych, Stowarzyszeniem Kobiety w Centrum oraz Administracją Celną Republiki Czeskiej.

    Zobacz więcej
  • Konsumencie, nie daj robić z siebie jelenia! Akcja Forum Konsumentów – ZJAWISKO GREENWASHINGU

    20-06-2023

    Przedstawiamy kolejny przykład wspomnianej niespójności działań i komunikacji, tym razem dotyczący marketingu wielu producentów, a mianowicie zjawiska greenwashingu polegającego na tworzeniu strategii marketingowej, której celem jest stworzenie złudnego wrażenia, że zarówno dane przedsiębiorstwo, jak i produkowane przez niego produkty są przyjazne środowisku.

    Zobacz więcej
  • Stanowisko Forum Konsumentów w sprawie zmiany rozporządzenia CLP dot. komunikowania konsumentom sposobu oznaczania substancji chemicznych na opakowaniach produktów

    20-06-2023

    Jak wskazuje badanie Eurobarometr z 2020 roku ok. 65% osób obawia się narażenia na niebezpieczne substancje, a ok. 84 % Europejczyków niepokoi wpływ substancji chemicznych występujących w produktach codziennego użytku na ich zdrowie. Dlatego też Forum Konsumentów po zapoznaniu się z propozycją Komisji Europejskiej zmiany Rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, etykietowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP) opowiada się za transparentnością w oznaczaniu szkodliwych substancji w celu zagwarantowania bezpieczeństwa konsumentom. Jednocześnie postuluje wdrażanie planowanych regulacji w taki sposób, aby konsumenci nie zostali obciążeni nadmiarem informacji na temat danego produktu. Obecnie konsumenci w wielu przypadkach nadal nie mają świadomości, co do symboli czy oznaczeń widniejących na etykietach produktów. Chcą mieć jednak pewność, że to, co kupują jest bezpieczne – niekoniecznie sprawdzając informacje osobiście.

    Zobacz więcej
  • REKOMENDACJE Forum Konsumentów – aplikacja SORTEUSZ

    19-06-2023

    Forum Konsumentów rozpoczyna nową serię wpisów o aplikacjach, dzięki którym konsumenci mogą żyć bardziej ekologicznie i zdobywać przydatną wiedzę w tej dziedzinie. Co dwa tygodnie będziemy publikować wpis, w którym zarekomendujemy jedną wartą pobrania aplikację.

    Zobacz więcej